Salsa Portál |
Články:
|
Kluby:
|
Učitelé:
|
Tanec a hudba
|
Ostatní
|
Salsa komunita
|
Salsa
|
Salsa portál:
|
|
Napsal Domenico Latella
|
Je
těžké určit, kdy se bachata zrodila, ale jedno je jisté,
v Dominikánské Republice počátkem minulého století (1900)
znamenalo slovo bachata setkání za účelem oslavy. Byla tudíž
synonymem „fiesty", časem, kdy se
chudí lidé scházeli, aby si zatancovali, popili, poslechli si
hudbu a zapomněli na neuspokojivou ekonomickou a sociální situaci,
které museli čelit. Toto slovo totiž pochází ze slovesa
„bachatear", což znamená "flámovat".
Je
obecně známo, že hudba, která se při těchto příležitostech
hrála, byla téměř vždy kubánská bolera - často doprovázená
náhodnými nástroji, které daly časem vzniknout hudbě
rytmičtější a stále propracovanější. Texty "Bachaty"
obsahují skutečné události, události, které se staly mezi
starými baráky chudinských čtvrtí, ale mají též milostný a
sexuální obsah, a právě z tohoto důvodu se nový žánr hudby
používal jako serenáda.
Zvláštní
pohyb bachaty způsobuje, že tento tanec se někomu mohl zdát být
obscéním a vulgárním - tělo muže a ženy zůstává velice
blízko a soustavně se jeden druhého dotýká, a to s krátkými
vyjímkami po celou dobu tance. Dvojice se houpavě pohybuje
s důrazem na čtvrtou dobu každého hudebního taktu smyslným
pohybem kyčlí a pánve, který ve své době budil pohoršení.
Inspirována čistým citem, který pocházel od prostých lidí,
v původní bachatě neexistuje mnoho figur. Tanečníci
se objímají, protože to je právě základ tohoto tance.
V polovině
minulého století je již možné rozlišit pojem bachata jako slovo
samostatné, s přesným významem, a na tomto místě je
potřeba se zmínit o salse. Právě v tomto období se
salsa bouřlivě rozvíjela, ale bohužel nebyla přístupná všem
sociálním vrstvám. Zatímco salse se přezdívalo tanec bohatých,
bachata zůstávala jednoznačně tancem lidovým. Bachata se tančila
na náměstích, pod stromem, prostě kde se dalo a tančily ji
zejména páry, které tím chtěly utužit svůj vztah nebo vytvořit
nový.
Díky
neformální a uvolněné atmosféře se na těchto improvizovaných
tanečních parketech lidé nestyděli ukázat své city.
Oficiálnější taneční proud nenechával příliš vyplynout na
povrch emoce a bachata a rum byl pro něj symbolem pokleslé zábavy.
V šedesátých
letech nastal pro bachatu významný přelom. Dříve neexistovaly
nahrávky a skladby byly improvizovány namístě. V tomto
období se však umělci začali o bachatu intensivně zajímat
a obohatili ji o další nástroje a celkově ji pozvedli na
vyšší úroveň. Tím připravili podmínky pro to, aby se tento
žánr dostal za hranici Dominikánské republiky do Portorika a
Venezuely.
Rozšíření
bachaty pomohla též migrace, která proběhla v tomto období.
Díky tomu se s bachatou seznamují další velcí umělci a
dávají vzniknout její třetí generaci, melodičtější,
harmoničtější a někdy i rychlejší, aby tak dali větší
rozlet tanečníkům.
S příchodem
80-tých let již známá hudba bachaty přechází do rukou umělců
ještě proslulejších. Ti ji přinášejí do renomovaných klubů
a do prostředí střední vrstvy, která přijímá nový žánr
s nadšením, a dává tak zapomenout na jeho opovrhovanou
minulost.
Několik
let poté určité skupiny nové generace přeměňují již známou
bachatu a vytvářejí nový styl, někdy označovaný jako
„NeoBachata". Oproti původnímu stylu, který popisoval události
týkající se nejnižší sociální vrstvy, působil jako
emocionální výlev a byl obecně smutný, se nyní přechází na
aktuálnější, modernější a mezinárodní témata. Také vývoj
používaných nástrojů vynáší melodii na zcela odlišnou
úroveň.
I
před začátkem 90 let existovala spousta
umělců, kteří skládali bachatu a rozšířili tento styl téměř
do celého světa. Ale opravdový konec staré éry a začátek nové
přichází až s Juanem Luisem Guerrou, který se svou skladbou
„Bachata Rosa" překonal jakákoliv očekávání.
Bachata
se již stala tancem společenským, slavnostním a zábavním, a
tudíž přichází poptávka po mladší generaci umělců. A to už
se ocitáme v současnosti a setkáváme se s „Aventurou",
skupinou pocházející z Bronxu. Ta ještě jednou změnila
pravidla, a se svou skladbou „Obsesion" dobila celý svět. Byla
to právě tahle píseň, která přivedla spoustu mladých lidí
k latinsko-americkýcm tancům, a která konečně přinesla
této hudbě zasloužený úspěch. Hudbě, která měla příliš
dlouho své místo pouze na okraji spektra světové
latinsko-americké hudby.
Existuje
mnoho stylů, které se od sebe liší různým přístupem ať už
k hudbě nebo tanci. Je však podstatné nikdy nezapomenout na
kořeny tohoto romantického tance vzniklého z přitažlivosti
páru - umění vyjádřit vlastní city je důležitější než
různé variace, tanec je především o souhře v páru.
Nik ( Domenico Latella )
Conga Y Clave
Narodil se 1. února 1979 v Reggio Calabria na jihu Itálie. Ve věku 23 let se přestěhoval do Milána, a právě zde poznal svět latinsko-amerických tanců. Miláno je bezesporu jedním z center salsy v Evropě, a proto již od počátku měl ty nejlepší učitele.
Začal s kurzem kubánské salsy, ale po roce poznal „Conga y Clave" a byla to láska na první pohled. Pod vedením mistrů Maxe a Bii Ponzo se zdokonaloval v newyorském stylu a později se rozhodl věnovat tanci profesionálně.
Ve spolupráci s „Conga y Clave" pracoval jako tanečník v klubech Torcida, Area, Acquatica, Charro, Z4, Revenge, Village, Roncaccio, Onda Azzurra, Fellini, Paddok, Perbacco a mnoha dalších.
více info
|
Diskuze (2 příspěvků)
|
O původu bachaty
Oct 18 2009 14:30:31
Nebudu se tajit tim, ze clanek me totalne polozil na lopatky a jeste ted mam z neho husi kuzi.
Vubec nechapu, jak muze nekdo kdo puvodni Dominikanskou lidovou Bachatu nevidel ani z pul kilometru psat o puvodu tohoto tance a navic sirit informace - opisovat italskou modifikaci Bachaty, ktera je sice vice rozsirena (velke diky Italum) a tanci se vic i v Praze. Nic to nemeni na faktu, ze se jedna o uplne jiny tanec, ktery ma s puvodni Bachatou spolecny akorad ritmus.
Autor clanku nesmyslne uvadi (znovu jde o rozdil mezi Italskou a Dominikanskou verzi)
> "...tělo muže a ženy zůstává velice blízko a soustavně se jeden druhého dotýká..."
a
> "...důrazem na čtvrtou dobu každého hudebního taktu smyslným pohybem kyčlí a pánve..."
coz neni pravda pokud je to uvedeno v kontextu s puvodni Bachatou. Prave naopak, partner je otoceny k partnerce vic bokem a ne "nalepeny", dale duraz je na prvni dobu a zadne kycle nebo boky, kroky jsou odslapavane do zeme. Mirne eroticky nadech tomuto tanci dali az ti, kteri jej modernizovali a chteli aby se nova verze vic zalibila verejnosti.
Zjednodusene receno, autor pise o rozsirene italske Bachate, na cem neni nic spatneho. Spatne je, ze tyto informace spojuje s puvodni Dominikanskou Bachatou. Podle meho nazoru autor nemohl nikdy videt klasickou dominikanskou lidovou zabavu, kde se tento tanec tanci, proto si myslim ze nema ani pravo vubec psat o puvodu tohoto tance.
Na jiny dotaz, ktery jsem dostal mailem - ze podobne to tanci i dominikanci - ano, je to presne tak jak se salsou. V prestiznich latino clubech v letoviskach Dominikanske Rep. je to mozne, podobne to muze byt i na Kube. A dalsi vec - tezko rict, jestli ti dominikanci, kteri tanci italskou verzi nekdy doma tancili puvodni Bachatu. Podobne jako s kubanskymi tanecnikmi salsi, vetsina z nich se naucila salsu az v Evrope, kubanskou salsu doma proste salsu netancili, aspon ne v takove mire jako predvadeji zde.
Pro uplnost doporucuji podivat se open hours dominikanske bachaty, nebo se podivat na Gariho kurzy, at si to kazdy sam klidne porovna. Neni mozne resit ktery tanec je hezci, ale je mozne videt hned na prvni pohled ze jde o dva ruzne tance, a taky je mozne na prvni pohled odlisit, ktery styl vypada lidoveji, bude mit taky bliz k puvodni verzi. Taky je dobre si to zkusit oba tance. Zaklady Italskoe, vice rozsirene se nauci trochu schopnejsi tanecnik z Youtubu, oproti salse je to hrozne jednoduchy tanec. Zkuste si to s Dominikanskou verzi. Jednak na Youtubu toho moc neni, instruktoru taky moc neni a i zkuseny tanecnik ma problem na kurzu se naucit jenom zaklady. Podle mne je mnohem narocnejsi nez salsa (asi proto se tak rychle nerozsirila).
Je to to same, jakoby nekdo psal o LA verzi salsy a uvadel ze takto se tanci puvodni kubanska. Lidi maji malo informaci, tak proc jim nenatlacit do hlav nesmysly - tento pristup absolutne nechapu. Takoveto motani me doslova urazi, protoze vim co je to vychodit dva kvalitni kurzy dominikanske a porad mit problem to dobre zatancit, kdyz oproti tomu na italskou jsem nepotreboval zadny kurz a bez problemu zakladni prvky zvladam.
Clanek by vubec nemusel byt spatny, stacilo by udelat korekci, neuvadet ze se jedna o puvodni dominikanskou a to co autor popisuje nespojovat s puvodem Bachaty - klidne pak uvest ze jde o moderni a rozsirenejsi verzi.
|
#1150 |
Počet komentářů: 2
|
FaceBookPodpořte SalsaPortal a staňte se jeho fanouškem na facebooku
|